poniedziałek, 20 kwietnia 2020

Poznajemy wiejskie zwierzęta!

Wysłuchajcie wiersza Hanny Łochockiej "Na podwórku koło bramy".

Na podwórku koło bramy 

Na podwórku koło bramy 
wiodą spory cztery mamy. 
Każda woła, że jej dziecię 
najładniejsze jest na świecie. 

Mówi krowa: cielątko! 
Mówi owca: jagniątko! 
Mówi świnka: prosiątko! 
A kobyłka: źrebiątko! 

Lecz tymczasem dziatek czwórka 
już wymknęła się z podwórka 
i na łące sobie hasa 
w lewo, w prawo, hej, hopsasa! 

Podskakuje cielątko, 
a tuż przy nim jagniątko, 
podryguje prosiaczek, 
biega w kółko źrebaczek. 

A z pobliskiej biegł zagrody 
hałaśliwy kundel młody 
i ogonem raźnie machał 
poszczekując: hau, hau, hau, hau. 

Oj, umyka cielątko, 
Oj, umyka jagniątko, 
Oj, umyka źrebaczek 
A na końcu prosiaczek. 

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania: 
  • Jakie zwierzątka kłóciły się na podwórku i o co?
  • Jaka przygoda przytrafiła się zwierzątkom w wierszu?
  • Jak nazywamy dzieci zwierząt występujących w wierszu?
  • Kto dba o zwierzęta mieszkające na wiejskim podwórku? 


Możecie także posłuchać tego wiersza w formie piosenki:




Nazwijcie zwierzęta i ich młode:





Zapraszam do zabawy słuchowej "Co to za zwierzę"
- spróbujcie pobawić się w rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta wiejskie, na podstawie efektów dźwiękowych.





Dzień dobry zwierzątka- zabawa usprawniająca narządy mowy - ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).

Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał - kukuryku!!

Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały - ko - ko - ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (robienie dzióbka wargami).

Obudził się też piesek, zaszczekał - hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).

Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał - miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki).

W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).

Krowa zaryczała - muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).

Na zakończenie wykonajcie karty pracy:




 
Filip z surowców wtórnych przygotował świnkę - skarbonkę!
Piękna praca - brawo Filip!




Bryan pracuje w skupieniu:









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz