Temat zajęcia: Kolorowe tulipany
Cele ogólne:
• rozwijanie spostrzegawczości;
• tworzenie zbiorów według określonych kategorii;
• odczytywanie, rozumienie symboli i znaków;
• doskonalenie umiejętności określania kierunków;
Cele operacyjne:
Dziecko:
• grupuje elementy w zbiory według podanych lub obranych
przez siebie
kategorii;
• potrafi odczytać położenie przedmiotu, przy pomocy jego
współrzędnych;
• poprawnie określa kierunki ,”w prawo”, ,”w lewo”;
• poprawnie koduje drogę;
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
• Zabawa: „Tworzymy zbiory według wskazanych kategorii”
Zadanie polega na pogrupowaniu obrazków. Możemy podać
kategorie np: kolor lub
kształt, lub prosimy dzieci, żeby stworzyły zbiory według
wybranych przez siebie
kategorii.
• Zabawa: „,Kodowanie kolor – kształt”
Na osi poziomej układamy koła przedstawiające kształt
obrazków: tulipan zwrócony
w lewą stronę, prosty tulipan i tulipan zwrócony w prawą
stronę. Na osi pionowej
układamy koła przedstawiające kolor obrazka. Zadaniem dzieci
jest uzupełnienie
pustych pól, w taki sposób, żeby położone koła przedstawiały
kwiat zwrócony we
właściwym kierunku i o właściwym kolorze. Jeśli dla dzieci
zrozumienie zasady
przecięcia i znalezienia właściwego pola jest trudne, to
wystarczy zaopatrzyć się w
dwa sznurki, lub dwie listewki i jedną poprowadzić wzdłuż
wybranego koloru a
drugą wzdłuż wybranego kształtu. Miejsce ich przecięcia, to
będzie pole, na którym
kładziemy obrazek w kolorze i kształcie wskazanym przez
obrazki, przez które
przechodzą sznurki/listewki.
• Zabawa „O którym tulipanie myślę”
Do tej aktywności nie będzie potrzebna mata do kodowania,
potrzebne natomiast
będą wydrukowane elementy . Z dwóch
wydrukowanych pełnych kompletów wybieramy koła z
określeniami kolorów i koła
określające kształt tulipana. Jeden komplet zostawmy taki
jaki jest, w drugim, przy
pomocy czerwonej linii przekreślmy każdy rysunek na kole,
będzie to symbol, że
dany kolor lub kształt jest zakazany. Wybieramy obrazki – wskazówki, to
będzie kod, dziecko odgaduje na ich podstawie, o którym
kolorowym tulipanie myślimy np: kolor czerwony i tulipan zwrócony w prawą
stronę,
Przykładowa mata do zabaw https://edu-sense.com/pl/produkty/mata-do-kodowania-100x100
• Zabawa ruchowa „Podskocz – kucnij” wg poleceń zawartych w linku
• Zabawa „Kubeczkowe sudoku”
Kubeczkowe sudoku na kolorach – dzieci na kratownicy 4x4
układają 4 kolory
kubeczków po 4 każdego koloru. Zadanie polega na ustawieniu
kubków, żeby ten
sam kolor nie wystąpił w linii pionowej i poziomej więcej
niż jeden raz.
• Zabawa „Ustaw wieżę zgodnie z kolorowym kodem”
Do tej zabawy potrzebne są kolorowe kartki lub kartki z
narysowanymi kolorowymi
kubkami. Wzorzec wieży będzie ułożony z kolorowych kwadratów
(lub
narysowanych kolorowych kubków), natomiast zadaniem dzieci
będzie stworzenie na
jego podstawie odpowiednika przestrzennego z kolorowych
kubeczków.
Zabawy opracowane w oparciu o materiały Anny Świć
dostępne na stronach:
• https://edu-sense.com/pl/
• http://www.oswajamyprogramowanie.edu.pl
• http://kodowanienadywanie.blogspot.com/
Aby zgłębić zasady kodowania zajrzyjcie na stronę zawarta w linku i postarajcie sie w domu sprawdzić jak dzieci radzą sobie z kodowaniem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz