środa, 15 kwietnia 2020

Matematyczne zabawy z odpadami

Witam i zapraszam Was do wspólnych zabaw matematycznych z wykorzystaniem odpadów

1. Posłuchajcie wiersza :

Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko


2. Rozmowa na temat wiersza:

W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?

4. Rozmowa z dziećmi o środowisku naturalnym i jego ochronie.

Zastanowienie się nad tym, co możemy zrobić, żeby poprawić stan środowiska naturalnego. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania:
- Co to są odpady i skąd się biorą?
- Czy możemy wyrzucać odpady gdziekolwiek?
- Na czym polega segregacja śmieci?
- Na jakie grupy segregujemy odpady ? (nauczycielka pokazuje trzy pojemniki do segregacji odpadów: na  makulaturę - niebieski, plastik -żółty , szkło – zielony,) (wprowadzenie wyrazów do czytania globalnego – szkło, papier, plastik).

5.  Segregujemy odpady - zabawy matematyczne - ćwiczenia w segregowaniu.

Na dywanie rozsypujemy odpadki z różnego materiału. Dzieci mają za zadanie posegregować śmieci do odpowiednich worków (zbiorów). Zwrócenie uwagi na to, że niektóre pozostałe odpady nie pasujące do worków takie jak baterie, lekarstwa, zepsute urządzenia elektryczne trzeba specjalnie przetwarzać, bo są bardzo szkodliwe dla środowiska. 

6. „Co możemy zrobić z tymi odpadami”? Zapoznanie z symbolem recyklingu, który oznacza ponowne przetwarzanie odpadów 

(Z makulatury i starych szmat produkuje się papier. Dzięki temu nie musimy ścinać drzew, których drewno też używamy do produkcji papieru. Z plastikowych odpadów powstają tworzywa sztuczne oraz nowe opakowania plastikowe. Szkło przetapiają huty szkła. Służą do wyrobu nowych opakowań szklanych. Złom jest przetapiany w hutach na metale, z których produkuje się np. karoserie samochodów. Ze starych aluminiowych puszek powstają nowe). Dzieci wymyślają do czego mogą być wykorzystane odpady.

7.  Zabawa ruchowa z gazetą.

Rozkładamy gazety na podłodze (tyle gazet, ile jest dzieci), dzieci swobodnie biegają po sali, kiedy usłyszą słowo - deszczu - wybierają gazetę i stukają palcami w gazetę, słowo - burza - chowają się pod gazetą i mocno się kulą , słowo kałuża - kładą gazetę i ją przeskakują. Robienie kulek z gazety.

8. Zabawa „Celuj do kosza”.

Dzieci formują z gazety kule i celują do ułożonego na środku kosza, a potem kule z papieru wkładają do worka niebieskiego przeznaczonego na makulaturę.

9. Moje ekologiczne drzewko - praca plastyczna wykonana z surowców wtórnych. - zachęcam Was do wykonania pracy i przesyłania nam zdjęć .

Dzieci formują z gazety pień drzewa, przyklejają na kartkę, następnie pień smarują farbą, do drzewa domalowują listki palcami maczanymi w farbie (zielony), kwity (różowy, biały).









Jeżeli macie taką możliwość wydrukujcie i pokolorujcie poniższe karty pracy :)












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz