piątek, 8 maja 2020

Matematyczne eksperymentowanie z miarą

Witajcie!

Zapraszam Was do eksperymentów matematycznych


Wielkie badanie” – zabawa w eksperymentowanie
CEL: wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania w zakresie ustalania stałości długości
Dzieci otrzymują 3 paski papieru
1. sprawdzają czy są takie same, jeżeli nie to przycinają
2. układają pierwszy pasek, pod nim drugi złożony w harmonijkę
3. sprawdzają czy zmieniła się długość paska
4. układają trzeci pasek pod pierwszym, pasek zwinięty w rulon
5. sprawdzają czy zmieniła się długość
6. po wykonaniu każdego zadania dzielą się spostrzeżeniami i uwagami

„Czy coś się zmieniło? – zabawa w eksperymentowanie
CEL: wdrażanie dzieci do realizowania zadań zgodnie z poleceniami, przedstawianie wniosków z obserwacji
Dzieci otrzymują 2 sznurki,  patyczki tej samej wielkości
1. dzieci porównują sznurki, rozkładają , jeżeli są nierówne przycinają
2. jeden sznurek pozostawiają prosty drugi zwijają w kłębek, porównują czy coś się zmieniło w ich długości
3. wybierają patyczki tej samej długości  np. 5 i układają prostą ścieżkę, końce patyczków muszą się stykać , pod nią układają taką samą ścieżkę jak już ułożona
4. potem drugą ścieżkę trochę skręcają, dzieci zauważają różnicę i wyrażają swoje wątpliwości: Czy zmieniła się długość ścieżki?

Sprzedawca dywanów” – zabawa tematyczna
CEL: doświadczenie pomagające dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości – przez wprowadzanie i niwelowanie zmian ułożenia porównywalnych i mierzonych obiektów, zachęcanie dzieci do stosowania w wypowiedziach określenia: jest tej samej długości co…
Sprzedawca dywanów (osoba prowadząca) prezentuje 2 dywany (jednakowe 2 kawałki szarego papieru inaczej ozdobione), dzieci wybierają jeden i określają go jako „nasz dywan”.
1. porównujemy dywany: wielkość, kolor, długość, szerokość
2. długość i szerokość określana jest przez odmierzanie  klockiem lub linijką
3. następnie „sprzedawca” wprowadza zmiany – zwija 1 dywan w rulon, składa w harmonijkę, porównujemy go z drugim
4. pytamy dzieci czy „nasz dywan” jest dalej tej samej długości, czy jest krótszy czy dłuższy?
5. określamy długość dywanu poprzez  przycinanie sznurków i pasków papieru tej samej długości co dywan – porównujemy, że są tej samej długości

„Kto zmierzy? – zabawa tematyczna
CEL: doświadczenie pomagające dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości – przez wprowadzanie i niwelowanie zmian ułożenia porównywalnych i mierzonych obiektów
Przygotowujemy dla dziecka  dywanik i trzy różnej wielkości paski papieru, dziecko mierzy dywanik paskami, przycina nożyczkami jeżeli uważa, że pasek jest za długi.

„Kłótnia rzek” – słuchanie wiersza J. Brzechwy
CEL: porównywanie i szacowanie długości
Przygotowujemy kilka wstążek (są to rzeki)
1. przeliczamy rzeki, ustalamy czy są jednakowej długości, najpierw na „oko”, potem porównujemy przykładając jedną do drugiej
2. wybieramy dwie tej samej długości i jedną z nich zwijamy, składamy, zawiązujemy – pytamy czy zmieniła się długość którejś z porównywanych.

KŁÓTNIA RZEK
Jaki powód rzeki miały, że się nagle posprzeczały
I tak długo trwały w gniewie, tego nikt naprawdę nie wie.
Ponoć pierwsza rzekła Warta, że jest Noteć nic niewarta,
Warcie na to rzekła Odra, że jest głupia i niedobra.
Wtedy padły słowa Wieprza: - sama tez nie jesteś lepsza!
Wieprza znów skarciła Raba: - oby cię wypiła żaba!
Na to się odezwie Nida: - tobie samej też się przyda!
Biebrza na to rzecze grzecznie: - mówisz rzeko niedorzecznie.
Jak nie skoczy San na Biebrzę:- sama wciąż u Narwi żebrze,
A dla innych niełaskawa! – San a głupi! – rzekła Skawa.
I tak trwały kłótnie długie Sanu z Sołą, Wieprza z Bugiem,
Ledwie coś tam powie która a już Nysa a już Bzura,
A już Odra czy Barycza wszystkie wady jej wylicza.
To się tak sprzykrzyło Wiśle, że im rzekła po namyśle:
- Drogie rzeki biorąc ściśle waszych słów naprawdę szkoda –
Przecież to jest wszystko woda! Jednakowy los nas czeka
w morze wpadnie każda rzeka.
Gdy tak rzekła mądra Wisła, cała zwada zaraz prysła.

„Wstążki” – zabawa logiczna
CEL: mierzenie długości krokami, klockiem, centymetrem (krawieckim, murarskim)
Rozkładamy  wstążki różnej długości na dywanie, dzieci mierzą stopami, centymetrem. Ustalamy ich długość. Dziecko mierzy wstążkę klockiem, ustalamy długość (ile zmieściło się klocków)
Możemy klockami zmierzyć stolik, krokami długość dywanu itp.






Na zakończenie zapraszam Was do tańca zygzaka. Posłuchajcie i postarajcie się wspólnie zatańczyć


Miłej zabawy !



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz