Witajcie!
Wielkie badanie” –
zabawa w eksperymentowanie
CEL:
wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania w zakresie ustalania stałości
długości
Dzieci
otrzymują 3 paski papieru
1.
sprawdzają czy są takie same, jeżeli nie to przycinają
2.
układają pierwszy pasek, pod nim drugi złożony w harmonijkę
3.
sprawdzają czy zmieniła się długość paska
4.
układają trzeci pasek pod pierwszym, pasek zwinięty w rulon
5.
sprawdzają czy zmieniła się długość
6.
po wykonaniu każdego zadania dzielą się spostrzeżeniami i uwagami
„Czy coś się
zmieniło? – zabawa w eksperymentowanie
CEL:
wdrażanie dzieci do realizowania zadań zgodnie z poleceniami, przedstawianie
wniosków z obserwacji
Dzieci
otrzymują 2 sznurki, patyczki tej samej
wielkości
1.
dzieci porównują sznurki, rozkładają , jeżeli są nierówne przycinają
2.
jeden sznurek pozostawiają prosty drugi zwijają w kłębek, porównują czy coś się
zmieniło w ich długości
3.
wybierają patyczki tej samej długości
np. 5 i układają prostą ścieżkę, końce patyczków muszą się stykać , pod
nią układają taką samą ścieżkę jak już ułożona
4.
potem drugą ścieżkę trochę skręcają, dzieci zauważają różnicę i wyrażają swoje
wątpliwości: Czy zmieniła się długość ścieżki?
„Sprzedawca dywanów”
– zabawa tematyczna
CEL:
doświadczenie pomagające dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości –
przez wprowadzanie i niwelowanie zmian ułożenia porównywalnych i mierzonych
obiektów, zachęcanie dzieci do stosowania w wypowiedziach określenia: jest tej
samej długości co…
Sprzedawca
dywanów (osoba prowadząca) prezentuje 2 dywany (jednakowe 2 kawałki szarego
papieru inaczej ozdobione), dzieci wybierają jeden i określają go jako „nasz
dywan”.
1.
porównujemy dywany: wielkość, kolor, długość, szerokość
2.
długość i szerokość określana jest przez odmierzanie klockiem lub linijką
3.
następnie „sprzedawca” wprowadza zmiany – zwija 1 dywan w rulon, składa w
harmonijkę, porównujemy go z drugim
4.
pytamy dzieci czy „nasz dywan” jest dalej tej samej długości, czy jest krótszy czy
dłuższy?
5.
określamy długość dywanu poprzez
przycinanie sznurków i pasków papieru tej samej długości co dywan –
porównujemy, że są tej samej długości
„Kto zmierzy? –
zabawa tematyczna
CEL:
doświadczenie pomagające dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości –
przez wprowadzanie i niwelowanie zmian ułożenia porównywalnych i mierzonych
obiektów
Przygotowujemy
dla dziecka dywanik i trzy różnej
wielkości paski papieru, dziecko mierzy dywanik paskami, przycina nożyczkami
jeżeli uważa, że pasek jest za długi.
„Kłótnia rzek” –
słuchanie wiersza J. Brzechwy
CEL:
porównywanie i szacowanie długości
Przygotowujemy
kilka wstążek (są to rzeki)
1.
przeliczamy rzeki, ustalamy czy są jednakowej długości, najpierw na „oko”,
potem porównujemy przykładając jedną do drugiej
2.
wybieramy dwie tej samej długości i jedną z nich zwijamy, składamy, zawiązujemy
– pytamy czy zmieniła się długość którejś z porównywanych.
KŁÓTNIA RZEK
Jaki powód rzeki miały, że się nagle
posprzeczały
I tak długo trwały w gniewie, tego
nikt naprawdę nie wie.
Ponoć pierwsza rzekła Warta, że jest
Noteć nic niewarta,
Warcie na to rzekła Odra, że jest
głupia i niedobra.
Wtedy padły słowa Wieprza: - sama tez
nie jesteś lepsza!
Wieprza znów skarciła Raba: - oby cię
wypiła żaba!
Na to się odezwie Nida: - tobie samej
też się przyda!
Biebrza na to rzecze grzecznie: - mówisz
rzeko niedorzecznie.
Jak nie skoczy San na Biebrzę:- sama
wciąż u Narwi żebrze,
A dla innych niełaskawa! – San a
głupi! – rzekła Skawa.
I tak trwały kłótnie długie Sanu z
Sołą, Wieprza z Bugiem,
Ledwie coś tam powie która a już Nysa
a już Bzura,
A już Odra czy Barycza wszystkie wady
jej wylicza.
To się tak sprzykrzyło Wiśle, że im
rzekła po namyśle:
- Drogie rzeki biorąc ściśle waszych
słów naprawdę szkoda –
Przecież to jest wszystko woda!
Jednakowy los nas czeka
w morze wpadnie każda rzeka.
Gdy tak rzekła mądra Wisła, cała zwada
zaraz prysła.
„Wstążki” – zabawa
logiczna
CEL:
mierzenie długości krokami, klockiem, centymetrem (krawieckim, murarskim)
Rozkładamy wstążki różnej długości na dywanie, dzieci
mierzą stopami, centymetrem. Ustalamy ich długość. Dziecko mierzy wstążkę
klockiem, ustalamy długość (ile zmieściło się klocków)
Możemy
klockami zmierzyć stolik, krokami długość dywanu itp.
Na zakończenie zapraszam Was do tańca zygzaka. Posłuchajcie i postarajcie się wspólnie zatańczyć
Miłej zabawy !
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz