poniedziałek, 11 maja 2020

Jak powstaje książka?

1. Przeczytajcie wspólnie z rodzicami wiersz T. Kubiaka "Ja jestem książka"

Ja jestem książka,
twój przyjaciel szczery.
Na moich kartkach
rysunki, litery.
Na tych rysunkach pola, ptaki rzeki,
kwiaty sprzed domu
i księżyc daleki.

Ja jestem książka, twój przyjaciel mądry.
Ja cię prowadzę przez morza i lądy.
Wędruję z tobą w świat,
krajem wśród Wisły,
lasem zielonym
i polem złocistym.

Uczę cię szukać
na stawie łabędzi.
pod świerkiem szyszek,
pod dębem żołędzi. 

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
  • Co zawierają książki?
  • Czego można się dowiedzieć z książek?
  • Dlaczego książkę można nazwać przyjacielem?
  • Jaka jest wasza ulubiona książka?

2. Obejrzyjcie teraz poniższe ilustracje przedstawiające etapy powstawania książek:

Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają i jaką drogę do nas przemierzają. 
Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek. 
Wszystko dokładnie zapisuje. Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje, a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje. 



Ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.



W wydawnictwie dużo pracy zatem mają, bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają… Recenzent poprawki nanosi sprawnie.



Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie. 
W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie i tak tysiące książek powstanie. 
Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie. 



W księgarni książkę możemy zakupić.



A w bibliotece możemy ją wypożyczyć. 


Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy, ale na półkę ładnie odkładamy.

3. Podzielcie na sylaby, a następnie wyróżnijcie pierwszą i ostatnią głoskę w nazwach zawodów związanych z powstaniem książek: autor, ilustrator, redaktor, grafik, drukarz.


4. Obejrzyjcie filmik dotyczący historii powstawania książek:





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz