Matematyka jest królową nauk”-
tak zwykło się mówić. Stanowi podstawę rozwoju. Rozumienie jej jest wielką
sprawnością, zaś stosowanie wielkim dokonaniem prowadzącym do rozwoju w każdej
dziedzinie naszego życia.
Głównym celem procesu uczenia, a raczej przyswajania
wiadomości matematycznych w przedszkolu jest rozwijanie jego aktywnej postawy
intelektualnej wobec sytuacji niejasnych, problemowych, rozwoju wyobraźni,
pomysłowości, języka, w oparciu o gry i zabawy matematyczne, w których
dziecko rozwija następujące obszary matematyczne:
1. Orientacja
przestrzenna
2. Rytmy
3.Przyczyna
i skutek- przewidywanie następstw
4. Liczenie
5. Układanie
i rozwiązywanie zadań z treścią. Zapisywanie czynności matematycznych w
sposób dostępny dla sześciolatków.
6. Klasyfikacja
7.Intuicje
geometryczne
8.Ważenie
9.Pomiar
długości i płynów
10.Konstruowanie
gier planszowych
Prof. E. Gruszczyk- Kolczyńska
(specjalista i autorytet w dziedzinie nauczania matematyki w wieku
przedszkolnym) wyjaśnia, że fundamentem osiągania sukcesu w zakresie
edukacji matematycznej dziecka stanowią jego własne doświadczenia. To one
stanowią bazę dla tworzenia nowych pojęć i umiejętności. Tak więc przedszkole i
dom rodzinny mają strategiczne znaczenie przygotowanie dziecka do
osiągnięcia sukcesu w szkole.
Dziś zatem trochę o orientacji
przestrzennej
Żyjemy w przestrzeni, już od
urodzenia uczymy się, jak ją rozumieć. Człowiek zaczyna poznawanie przestrzeni
od świadomości własnego ciała, czyli od własnego „ja” (imię,
wygląd, nazwy części ciała). Następnie dziecko zaczyna patrzeć na otoczenie
ze swojego punktu widzenia. Powoli zauważa, że coś znajduje się przed nim,
za nim, z boku itd. Kolejnym krokiem w rozwoju jest kształtowanie się zdolności
widzenia świata oczami innej osoby. Ten etap nie jest łatwy i wymaga już
wysiłku intelektualnego (rozumienie pojęcia przesunięcia i obrotu).
Z chwilą pójścia do szkoły, dzieciom potrzebna jest jeszcze
jedna umiejętność – orientacja na kartce papieru, co
jest konieczne w procesie nauki czytania i pisania, a później podczas uczenia
się matematyki, fizyki, geografii. Nabywanie tej umiejętności nie jest łatwe.
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska uważa, że dzieci rozpoczynające naukę w szkole,
powinny dysponować umiejętnością patrzenia na otoczenie oczami drugiej osoby i
orientowania się na kartce papieru. W przeciwnym razie, nie będą rozumiały
poleceń nauczycieli.
Zdaniem prof. Gruszczyk-Kolczyńskiej, dziecko poznaje
przestrzeń w działaniu, poprzez własny ruch – obserwuje, czuje i nazywa swoje
doświadczenia. Dlatego powinniśmy aranżować dla niego sytuacje poznawcze,
zabawy i zadania do wykonania.
Jak rozwijać u dziecka orientację przestrzenną? Poniżej
prezentuję zestaw przykładowych ćwiczeń i zabaw.
Poznawanie swojego ciała
Dziecko pokazuje i nazywa poszczególne części ciała, dotyka
ich, porusza wskazaną częścią ciała np. „poruszam głową, poruszam oczami,
poruszam buzią…”
Zabawy przed lustrem
Dziecko ogląda swój wizerunek w lustrze, pokazuje i nazywa
części ciała, rusza poszczególnymi częściami ciała, naśladuje i pokazuje miny w
lustrze (dowolne miny lub związane z emocjami np. jestem wesoły, jestem smutny,
jestem zły).
Powitanie częściami ciała
Dzieci witają się poszczególnymi częściami ciała zgodnie z poleceniami
nauczyciela, np. „podajcie sobie prawe ręce, dotknijcie się lewymi kolanami,
poklepcie się po lewym ramieniu”.
Zabawa ruchowa „Owoce”
Wokół dziecka na podłodze rozkładamy różne owoce. Dziecko
określa położenie tych owoców względem swojej osoby. Pytamy np. Gdzie leży
jabłko? Gdzie jest śliwka? Gdzie leży gruszka?
Zabawa ruchowa z piłką
Nauczyciel (rodzic) wydaje dziecku polecenia np.:
– stań za piłką
– stań przed piłką
– stań obok piłki
– podnieś piłkę do góry
– postaw piłkę na podłodze
– podnieś piłkę z podłogi
– rzuć piłkę do mnie.
Zabawa z masą solną
Pomoce: masa solna, dwie tacki, ryż lub inne materiały do
ozdabiania.
Dziecko formuje na dwóch tackach dwa duże koła z masy
solnej. Na jednej tacce odciska prawą dłoń, a na drugiej lewą. Odciśnięte
dłonie ozdabia wg własnego pomysłu.
Umieszczanie przedmiotów wg instrukcji
Gromadzimy różne przedmioty i rozkładamy w sali, np. jabłko
na ławce, piłkę pod biurkiem, klocek na telewizorze, zegarek obok krzesła.
Dziecko odpowiada na pytanie, gdzie są umieszczone poszczególne przedmioty.
Umieszczanie przedmiotów wg instrukcji
Zadaniem dziecka jest ułożenie klocków wg poleceń
nauczyciela. Np. połóż żółty klocek przed sobą, z prawej strony żółtego klocka
połóż zielony klocek. Na zielonym klocku połóż czerwony klocek itd.
Zabawa Lewa - prawa
Cel: wprowadzenie stron lewa- prawa.
Należy wykonać kilka podskoków, by przyspieszyć akcję serca.
Odszukać, gdzie bije serce, rękę bliższą sercu zostawiamy na tym miejscu,
bierzemy frotkę i zakładamy na tę rękę- informujemy - to lewa ręka.
Zobaczymy co mamy po lewej stronie? (lewe ucho, oko,
itp.)
Wyciągnij do przodu lewą rękę- pokaż i powiedz, co
widzisz po lewej stronie? itd. (to samo robimy z prawą stroną, ręką – frotka w
tym czasie cały czas pozostaje na lewej ręce) .
Zabawa „Marsz pod
dyktando”
Cel: utrwalenie stron ( z frotką na lewej ręce)
Dziecko porusza się zgodnie z instrukcją osoby dorosłej.
-Idź w prawo 2 kroki…
-Idź do przodu 3 kroki… do tyłu 1 krok…teraz 5 kroków w
lewo, itd.
Miłej zabawy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz