środa, 25 marca 2020

Pozajemy i utrwalamy figury geometryczne


Temat: „W krainie figur geometrycznych” - zabawy matematyczne.

Cele ogólne:
¨ rozpoznawanie i nazywanie podstawowych figur
    geometrycznych;
¨ kształtowanie intuicji geometrycznej;
¨ nabywanie doświadczeń w procesie uogólniania;
¨ doskonalenie sprawności manualnej.

Cele operacyjne (dziecko):
                                   ¨ rozpoznaje i nazywa figury geometryczne;
¨ rozróżnia cechy wspólne przedmiotów;
¨ dokonuje uogólnień, nadaje wspólne nazwy;
¨aktywnie uczestniczy w zajęciu.



Środki dydaktyczne:
klocki – figury geometryczne, tamburyn, druciki kreatywne, prostokątne podkładki, pętle, pacynka, emblematy figur, woreczek.

PRZEBIEG:
1.                  „Tańczymy Lambada” – zabawa ze śpiewem.
https://www.youtube.com/watch?v=Y-6U3Qx8Si4

2.         „Do koloru” – segregowanie wg kolorów klocków – figur geometrycznych. - wyciętych z papieru

3.         Zmartwienie Jacusia - pacynki. Poproszenie dzieci o pomoc.
Wyszukiwanie kwadratów z wysypanych klocków  ( lub wyciętych z kartoników modeli figur) po uprzednim wysłuchaniu wiersza. Określenie jego charakterystycznych cech. Wyszukiwanie w otoczeniu.
                                                           Kwadrat to dziwna figura,
                                                                              Bo nie wiadomo gdzie dół, gdzie góra.
                                                                              Do góry głową,
Czy na dół głową –
Zawsze wygląda jednakowo.
Ma równe kąty,
Ma równe boki,
Tak samo długi jest, jak i szeroki.

4.         Rysowanie kwadratów na plecach mamy taty.

5.         Wysłuchanie wiersza o prostokącie. Wykonywanie poleceń tak jak poprzednio.
                                               Prostokąt też ma proste kąty,
                                                               Lecz znamy różne prostokąty.
                                                               Bywają wielkie, takie jak mur,
                                                               Albo wysokie, jak drapacz chmur.
                                                               Duży prostokąt to jest ściana,
                                                               Cała na żółto pomalowana.
                                                               Mały prostokąt to jest zeszyt.
                                                               Już rozumiecie? To mnie cieszy!

6.         „Zaczarowany drucik” – wykonywanie prostokąta z drucika kreatywnego.

7.         Recytacja fragmentu wiersza:
                                               Trójkąt tak jak nazwa głosi
                                                               Ma trzy kąty, boki trzy
                                               Zna go Asia, ja i ty.
            Dzieci wymieniają nazwę figury i postępują jak poprzednio.



8..         O jakiej figurze opowiada ten wiersz?
Jestem okrągłe jak koło w wozie,
Koło w wagonach i w parowozie.
Z okrągłym brzuszkiem jest mi wesoło.
Wiesz jak mnie zwą?
Tak! właśnie.....

10.       „Balonik” – zabawa ze śpiewem.
https://www.youtube.com/watch?v=SRldrPp9Los

11.       „Zaczarowany woreczek’ – zabawa dydaktyczna.
            Rozpoznawanie dotykiem figur znajdujących się w worku.


12.       Wysłuchanie wiersza. Ułożenie pajaca z figur geometrycznych 
                                        Przedszkolaczek Jacek to majster nie lada
                                               Popatrzcie jak sprawnie mozaikę układa,
                                               Jedna koło, jeden kwadrat, cztery prostokąty,
                                               Głowa, brzuszek, ręce, nogi, kapelusz trójkątny.
                                               Trzeba jeszcze zrobić butki
                                               Z prostokątów małych.
                                               No i proszę – już pajacyk zrobiony jest cały!


Miłej zabawy !

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz