Temat:
„W krainie figur geometrycznych” - zabawy matematyczne.
Cele ogólne:
¨ rozpoznawanie i nazywanie
podstawowych figur
geometrycznych;
¨ kształtowanie intuicji geometrycznej;
¨ nabywanie doświadczeń w procesie
uogólniania;
¨ doskonalenie sprawności manualnej.
Cele operacyjne (dziecko):
¨ rozpoznaje i nazywa figury
geometryczne;
¨ rozróżnia cechy wspólne przedmiotów;
¨ dokonuje uogólnień, nadaje wspólne
nazwy;
¨aktywnie uczestniczy w zajęciu.
Środki dydaktyczne:
klocki – figury geometryczne,
tamburyn, druciki kreatywne, prostokątne podkładki, pętle,
pacynka, emblematy figur, woreczek.
PRZEBIEG:
2. „Do
koloru” – segregowanie wg kolorów klocków – figur geometrycznych. - wyciętych z papieru
3. Zmartwienie Jacusia -
pacynki. Poproszenie dzieci o pomoc.
Wyszukiwanie
kwadratów z wysypanych klocków ( lub wyciętych z kartoników modeli figur) po uprzednim wysłuchaniu wiersza. Określenie
jego charakterystycznych cech. Wyszukiwanie w otoczeniu.
Kwadrat to
dziwna figura,
Bo
nie wiadomo gdzie dół, gdzie góra.
Do
góry głową,
Czy
na dół głową –
Zawsze
wygląda jednakowo.
Ma
równe kąty,
Ma
równe boki,
Tak
samo długi jest, jak i szeroki.
4. Rysowanie
kwadratów na plecach mamy taty.
5. Wysłuchanie
wiersza o prostokącie. Wykonywanie poleceń tak jak poprzednio.
Prostokąt
też ma proste kąty,
Lecz
znamy różne prostokąty.
Bywają
wielkie, takie jak mur,
Albo
wysokie, jak drapacz chmur.
Duży
prostokąt to jest ściana,
Cała
na żółto pomalowana.
Mały
prostokąt to jest zeszyt.
Już
rozumiecie? To mnie cieszy!
6. „Zaczarowany
drucik” – wykonywanie prostokąta z drucika kreatywnego.
7. Recytacja
fragmentu wiersza:
Trójkąt tak
jak nazwa głosi
Ma
trzy kąty, boki trzy
Zna go
Asia, ja i ty.
Dzieci
wymieniają nazwę figury i postępują jak poprzednio.
8.. O
jakiej figurze opowiada ten wiersz?
Jestem
okrągłe jak koło w wozie,
Koło
w wagonach i w parowozie.
Z
okrągłym brzuszkiem jest mi wesoło.
Wiesz
jak mnie zwą?
Tak!
właśnie.....
11. „Zaczarowany
woreczek’ – zabawa dydaktyczna.
Rozpoznawanie
dotykiem figur znajdujących się w worku.
12. Wysłuchanie
wiersza. Ułożenie pajaca z figur geometrycznych
Przedszkolaczek Jacek to majster
nie lada
Popatrzcie
jak sprawnie mozaikę układa,
Jedna
koło, jeden kwadrat, cztery prostokąty,
Głowa,
brzuszek, ręce, nogi, kapelusz trójkątny.
Trzeba
jeszcze zrobić butki
Z
prostokątów małych.
No
i proszę – już pajacyk zrobiony jest cały!
Miłej zabawy !
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz