poniedziałek, 23 marca 2020

Zabawy gimnastyczne z wykorzystaniem nietypowych przedmiotów

Rozwój sprawności ruchowej przedszkolaka. Ćwiczenia gimnastyczne

Ćwiczenia gimnastyczne umożliwiają przedszkolakom wszechstronny rozwój motoryczny. Są bardziej złożone niż ćwiczenia poranne, więc planując je, nauczyciel musi również wziąć pod uwagę umiejętności ruchowe i sprawność motoryczną poszczególnych dzieci. Ważne, by ćwiczenia pozwalały dziecku się rozwijać i dawały mu możliwość osiągania sukcesu.


W zależności od grupy wiekowej ćwiczenia gimnastyczne mogą trwać: w grupie dzieci młodszych – ok. 15–20 minut, a w grupie dzieci starszych – ok. 30 minut. Powinny one dostarczać możliwości do rozwoju czynności ruchowych, pobudzać do dalszego rozwoju ruchowego, kształtować nawyk przyjmowania właściwej postawy ciała oraz wyrabiać nawyk poprawności i harmonijności ruchów.

Przebieg ćwiczeń

Zestawy ćwiczeń powinny być przygotowane i przeprowadzone według właściwego schematu:

część I – wstępna, przygotowująca organizm do dalszego zwiększonego wysiłku, ma na celu pobudzenie krążenia, pogłębienie oddechu, rozgrzanie organizmu, ale także ożywienie, zorganizowanie i zdyscyplinowanie dzieci; powinny się tu znaleźć zabawa ruchowa lub ćwiczenie orientacyjno-porządkowe oraz ćwiczenia dużych grup mięśniowych,
część II – główna, w której dominuje intensywny ruch wpływający na ogólny rozwój dziecka, doskonalący czynności ruchowe i podstawowe cechy motoryki dziecka, kształtujący prawidłową postawę ciała; ważnym elementem są tu ćwiczenia kształtujące (ćwiczenia mięśni grzbietu, skłony i skrętoskłony); w tej części planujemy także zabawy lub ćwiczenia z elementami biegu, skoku, czworakowania, rzutu, wspinania, ćwiczeń równoważnych,
część III – końcowa, zadaniem której jest stopniowe wyciszanie organizmu dziecka, regulowanie procesów pobudzania i hamowania w układzie nerwowym; zawieramy tu ćwiczenia uspokajające, rozluźniające, wpływające na prawidłową postawę ciała dziecka.

Planując zajęcia gimnastyczne, należy pamiętać o przestrzeganiu zasady stopniowania trudności, dozowania wysiłku, różnorodności i zmienności pracy poszczególnych grup mięśniowych. Warto w nich uwzględnić odpowiednie formy prowadzenia:

- zabawowo-naśladowcza – uruchamiając swoją wyobraźnię, dziecko naśladuje wskazane przez nauczyciela ruchy zwierząt, roślin czy urządzeń,
- zadaniowa (bezpośredniej celowości ruchu) – po wysłuchaniu polecenia, popartego pokazem, dziecko wykonuje określone zadanie.


Przykłady ćwiczeń do wykorzystania dla rodziców:

Zabawy z gazetami

v  „Zabawy z gazetami” – dzieci otrzymują gazety. Swobodnie machają gazetami wg. poleceń słownych – wysoko, nisko, jedną ręką, drugą ręką;

v  „Ruch przy muzyce” - dzieci tańczą w rytm melodii, trzymając gazetę na głowie, na ramieniu, na otwartej dłoni;

v  „Kałuża” – dzieci obunóż, na jednej nodze, na drugiej nodze podskakują na rozłożonych na gazetach;

v  „Skoki przez przeszkodę” – gazety leżą na dywanie dzieci chodzą po dywanie, gdy napotkają przeszkodę wykonują przeskoki przez rozłożoną gazetę;

v  „Froterujemy podłogę” – gazeta między kolanami – dzieci wykonują skoki obunóż w różnych kierunkach, tak by gazeta nie wypadła i równocześnie uważając aby nie potrącić kolegi;

v  „Wycieranie plamy na podłodze” – dzieci stoją w rozkroku, wykonują skłon w przód i przesuwają złożoną gazetę między stopami w tył i w przód naśladując wycieranie podłogi;

Zabawy z plastikowymi butelkami

v   „Wałkujemy ciasto” – siad klęczny, butelka przed kolanami; dzieci trzymają dłonie na butelce, przesuwanie butelki w przód  i przysuwanie jej do kolan;

v   „Koszykarze” – dzieci stoją w małym rozkroku, przekładają butelki na przemian pod kolanami, raz prawym, raz lewym tworząc ósemkę, następnie  w marszu jw.;

v   „Karuzela” – dzieci w siadzie skulnym przetaczają butelkę wokół siebie starając się butelkę turlać dłońmi;

v   „Sprytne stopy” – w siadzie podpartym dzieci starają się chwycić butelkę stopami i unieść ją do góry;

v   „Luneta” – dzieci leżą na brzuchu, ręce oparte na łokciach, patrzą w lunetę raz prawym, raz lewym okiem;

v   „Wędrujące butelki” – w leżeniu na brzuchu, dzieci z ramionami wyprostowanymi na podłodze przetaczają butelkę między rękami, z jednoczesnym podniesieniem tułowia do góry;

v     „Podrzuć i chwyć” – dzieci w siadzie skrzyżnym podrzucają w górę butelki tak, aby móc je chwycić;


Zabawy ze sznurkami lub wstążkami:

v     „Kołyska” – dzieci w siadzie  na podłodze, opierają stopy o trzymany  w rękach sznurek, wykonują kołyskę;

v     „Winda” – dzieci stojąc unoszą palcami stóp sznurek do góry i opuszczają w dół, następnie zmiana ról;

v     „Kulawy wróbelek” – dzieci skaczą na jednej nodze, drugą nogę zgiętą w kolanie trzymają uniesioną na wstążce w okolicy kostki, skaczą dookoła siebie;

v     „Płotki” – dzieci stojąc trzymają za końce naciągnięte sznurki, na polecenie nauczyciela przechodzą przez sznurek, przeciągają go za plecami unoszą nad głową i przenoszą do przodu;

v     „Ślimak” – dzieci w leżeniu tyłem przekładają nogi przez naciągnięty  w dłoniach sznurek do przodu i do tyłu;


Zabawy z kłębkiem wełny:

v  „Maszerują żołnierze” – dzieci rytmicznie maszerują  z wysokim unoszeniem kolan i przekładają kłębek pod kolanem;

v  „Spacerujący stoliczek” – dzieci chodzą na wszystkich kończynach, brzuchem zwróceni ku górze, z kłębkiem wełny na brzuchu, „stolik” może przesuwać się do przodu lub do tyłu, tak aby kłębek nie spadł;

v  „Klaśnij i złap” – dzieci stojąc podrzucają kłębek do góry, klaszczą i starają się złapać spadający kłębuszek do rąk;

v  „Podrzuć i łap” – dzieci podrzucają i chwytają kłębki wełny na przemian, lewą i prawą ręką;

v  „Złap myszkę” – dzieci leżą na plecach, starają się między stopami podnieść kłębek do góry;

v „Rzuć w okienko” – dzieci z wyznaczonego miejsca celują do kosza, powtarzają ćwiczenie prawą i lewą ręką ;

Miłej Zabawy !!!

Źródło: https://www.wszpwn.com.pl/pl/salon-metodyczny/rozwoj-sprawnosci-ruchowej-przedszkolaka-cwiczenia-gimnastyczne-1.html
http://www.wesolyprzedszkolak.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz