Rozwój sprawności ruchowej przedszkolaka. Ćwiczenia gimnastyczne
Ćwiczenia gimnastyczne umożliwiają przedszkolakom wszechstronny rozwój motoryczny. Są bardziej złożone niż ćwiczenia poranne, więc planując je, nauczyciel musi również wziąć pod uwagę umiejętności ruchowe i sprawność motoryczną poszczególnych dzieci. Ważne, by ćwiczenia pozwalały dziecku się rozwijać i dawały mu możliwość osiągania sukcesu.
W zależności od grupy wiekowej ćwiczenia gimnastyczne mogą trwać: w grupie dzieci młodszych – ok. 15–20 minut, a w grupie dzieci starszych – ok. 30 minut. Powinny one dostarczać możliwości do rozwoju czynności ruchowych, pobudzać do dalszego rozwoju ruchowego, kształtować nawyk przyjmowania właściwej postawy ciała oraz wyrabiać nawyk poprawności i harmonijności ruchów.
Przebieg ćwiczeń
Zestawy ćwiczeń powinny być przygotowane i przeprowadzone według właściwego schematu:
część I – wstępna, przygotowująca organizm do dalszego zwiększonego wysiłku, ma na celu pobudzenie krążenia, pogłębienie oddechu, rozgrzanie organizmu, ale także ożywienie, zorganizowanie i zdyscyplinowanie dzieci; powinny się tu znaleźć zabawa ruchowa lub ćwiczenie orientacyjno-porządkowe oraz ćwiczenia dużych grup mięśniowych,
część II – główna, w której dominuje intensywny ruch wpływający na ogólny rozwój dziecka, doskonalący czynności ruchowe i podstawowe cechy motoryki dziecka, kształtujący prawidłową postawę ciała; ważnym elementem są tu ćwiczenia kształtujące (ćwiczenia mięśni grzbietu, skłony i skrętoskłony); w tej części planujemy także zabawy lub ćwiczenia z elementami biegu, skoku, czworakowania, rzutu, wspinania, ćwiczeń równoważnych,
część III – końcowa, zadaniem której jest stopniowe wyciszanie organizmu dziecka, regulowanie procesów pobudzania i hamowania w układzie nerwowym; zawieramy tu ćwiczenia uspokajające, rozluźniające, wpływające na prawidłową postawę ciała dziecka.
Planując zajęcia gimnastyczne, należy pamiętać o przestrzeganiu zasady stopniowania trudności, dozowania wysiłku, różnorodności i zmienności pracy poszczególnych grup mięśniowych. Warto w nich uwzględnić odpowiednie formy prowadzenia:
- zabawowo-naśladowcza – uruchamiając swoją wyobraźnię, dziecko naśladuje wskazane przez nauczyciela ruchy zwierząt, roślin czy urządzeń,
- zadaniowa (bezpośredniej celowości ruchu) – po wysłuchaniu polecenia, popartego pokazem, dziecko wykonuje określone zadanie.
Przykłady ćwiczeń do wykorzystania dla rodziców:
Zabawy z gazetami
v „Zabawy z gazetami” – dzieci otrzymują gazety. Swobodnie machają gazetami wg. poleceń słownych – wysoko, nisko, jedną ręką, drugą ręką;
v „Ruch przy muzyce” - dzieci tańczą w rytm melodii, trzymając gazetę na głowie, na ramieniu, na otwartej dłoni;
v „Kałuża” – dzieci obunóż, na jednej nodze, na drugiej nodze podskakują na rozłożonych na gazetach;
v „Skoki przez przeszkodę” – gazety leżą na dywanie dzieci chodzą po dywanie, gdy napotkają przeszkodę wykonują przeskoki przez rozłożoną gazetę;
v „Froterujemy podłogę” – gazeta między kolanami – dzieci wykonują skoki obunóż w różnych kierunkach, tak by gazeta nie wypadła i równocześnie uważając aby nie potrącić kolegi;
v „Wycieranie plamy na podłodze” – dzieci stoją w rozkroku, wykonują skłon w przód i przesuwają złożoną gazetę między stopami w tył i w przód naśladując wycieranie podłogi;
Zabawy z plastikowymi butelkami
v „Wałkujemy ciasto” – siad klęczny, butelka przed kolanami; dzieci trzymają dłonie na butelce, przesuwanie butelki w przód i przysuwanie jej do kolan;
v „Koszykarze” – dzieci stoją w małym rozkroku, przekładają butelki na przemian pod kolanami, raz prawym, raz lewym tworząc ósemkę, następnie w marszu jw.;
v „Karuzela” – dzieci w siadzie skulnym przetaczają butelkę wokół siebie starając się butelkę turlać dłońmi;
v „Sprytne stopy” – w siadzie podpartym dzieci starają się chwycić butelkę stopami i unieść ją do góry;
v „Luneta” – dzieci leżą na brzuchu, ręce oparte na łokciach, patrzą w lunetę raz prawym, raz lewym okiem;
v „Wędrujące butelki” – w leżeniu na brzuchu, dzieci z ramionami wyprostowanymi na podłodze przetaczają butelkę między rękami, z jednoczesnym podniesieniem tułowia do góry;
v „Podrzuć i chwyć” – dzieci w siadzie skrzyżnym podrzucają w górę butelki tak, aby móc je chwycić;
Zabawy ze sznurkami lub wstążkami:
v „Kołyska” – dzieci w siadzie na podłodze, opierają stopy o trzymany w rękach sznurek, wykonują kołyskę;
v „Winda” – dzieci stojąc unoszą palcami stóp sznurek do góry i opuszczają w dół, następnie zmiana ról;
v „Kulawy wróbelek” – dzieci skaczą na jednej nodze, drugą nogę zgiętą w kolanie trzymają uniesioną na wstążce w okolicy kostki, skaczą dookoła siebie;
v „Płotki” – dzieci stojąc trzymają za końce naciągnięte sznurki, na polecenie nauczyciela przechodzą przez sznurek, przeciągają go za plecami unoszą nad głową i przenoszą do przodu;
v „Ślimak” – dzieci w leżeniu tyłem przekładają nogi przez naciągnięty w dłoniach sznurek do przodu i do tyłu;
Zabawy z kłębkiem wełny:
v „Maszerują żołnierze” – dzieci rytmicznie maszerują z wysokim unoszeniem kolan i przekładają kłębek pod kolanem;
v „Spacerujący stoliczek” – dzieci chodzą na wszystkich kończynach, brzuchem zwróceni ku górze, z kłębkiem wełny na brzuchu, „stolik” może przesuwać się do przodu lub do tyłu, tak aby kłębek nie spadł;
v „Klaśnij i złap” – dzieci stojąc podrzucają kłębek do góry, klaszczą i starają się złapać spadający kłębuszek do rąk;
v „Podrzuć i łap” – dzieci podrzucają i chwytają kłębki wełny na przemian, lewą i prawą ręką;
v „Złap myszkę” – dzieci leżą na plecach, starają się między stopami podnieść kłębek do góry;
v „Rzuć w okienko” – dzieci z wyznaczonego miejsca celują do kosza, powtarzają ćwiczenie prawą i lewą ręką ;
Miłej Zabawy !!!
Źródło: https://www.wszpwn.com.pl/pl/salon-metodyczny/rozwoj-sprawnosci-ruchowej-przedszkolaka-cwiczenia-gimnastyczne-1.html
http://www.wesolyprzedszkolak.pl/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz