środa, 6 maja 2020

PIOSENKA + POZNAJEMY LITERĘ N,n!

Posłuchajcie piosenki "Zawody". 

Spróbujcie nauczyć się piosenki i zaśpiewajcie ją wspólnie z rodzicami!


Kominiarz wysoko wchodzi po drabinie.
Weterynarz leczy chorą zwierzynę.
Strażak gasi straszliwe pożary 
Magik - hokus pokus - pokazuje czary 

Krawiec szyje prześliczne ubrania 
Rolnik na polu krowy swe zagania 
Kucharz zmywa zabrudzone gary 
Magik - hokus pokus - pokazuje czary 

Abrakadabra razem z nami czaruj, 
wszystkie marzenia spełniamy od razu,
jako dzieci wielkie moce mamy, 
zatem - hokus pokus - pokazujemy czary.



Rozwiążcie zagadkę słowną:

Na pięciu linijkach
dużo czarnych znaków.
W nich ukryta melodyjka
dla muzyków i śpiewaków.



1. Podzielcie wyraz nuty na sylaby - ile ich jest? Co słyszycie na początku wyrazu nuty?

2. Wymieńcie wyrazy w których na głoska n występuje:
  • na początku,
  • w środku,
  • na końcu
3. Pokaz litery „N, n” drukowanej i pisanej, małej i wielkiej.



4. Omówienie kształtu litery, różnic i podobieństw.
  • Z czym wam się kojarzy litera n, N? Do czego jest ona podobna?
  • Rodzice, omówcie z dziećmi kształt i kierunek kreślenia litery „n” pisanej małej i wielkiej.
5. Napiszcie literę n, N:
  • palcem w powietrzu
  • na stole, na dywanie, na kolanie
  • na plecach mamy, taty, brata, siostry 







Zabawy matematyczne "Powiedz ile"?

Witajcie!
Dziś kilka propozycji zabaw matematycznych 

1. Liczenie klamerek do bielizny

Czego uczysz: Liczenia, nazw liczb, wzajemnej odpowiedniości

Materiały potrzebne do nauki: Tektura, mazak, klamerki do bielizny

Przebieg: Do budowy planszy może być wykorzystany dowolny rodzaj tektury. Podziel tekturę na pięć części. Narysuj jedną kolorową kropkę w pierwszej części, dwie w drugiej itd., aż do pięciu. Podobnie jak na tekturce, narysuj na klamerkach kropki – jedną na pierwszej, dwie na drugiej itd. Oprócz tego ponumeruj kropki od 1 do 5. Po kilku próbach dziecko z przyjemnością samo będzie przypinało klamerki do części tektury z odpowiednią liczbą kropek. Po pewnym czasie dziecko skojarzy nazwy liczb z liczbą kropek.

2. Liczenie wykałaczek

Czego uczysz: Nazw liczb, wzajemnej odpowiedniości

Materiały potrzebne do nauki: Tekturowa kwadratowa plansza ponumerowana. 
Przebieg: Pomóż dziecku wykonać dwie plansze do liczenia. Użyj tekturowej planszy i okrągłych wykałaczek. Ponumeruj obie plansze liczbami od 1 do 9, zaczynając od lewego górnego rogu; na jednej z nich napisz liczby w kolejności 1 – 9, na drugiej zaś odwrotnie. Ostrym narzędziem zrób otwory odpowiadające liczbom na obu planszach.

3. Liczby na wieszaku na ubranie

Czego uczysz: Rozumienia wzajemnej odpowiedniości, nazw liczb

Materiały potrzebne do nauki: 10 wieszaków na ubranie, papier lub karton, mazak, taśma, klamerki do bielizny

Przebieg: Przyczep do każdego wieszaka liczbę od 1 do 10 napisaną na papierze lub kartonie. Zachęć dziecko, aby przypięło do wieszaka tyle klamerek, ile pokazuje liczba na etykiecie.

3. Liczbowa dżdżownica

Czego uczysz: Nazw liczb, liczenia po kolei

Materiały potrzebne do nauki: Karton, mazak, nożyczki

Przebieg: Zrób dżdżownice. Potnij ją na kawałki (od 1 do 10), tak ażeby kawałki pasowały do siebie tylko wtedy, gdy ułoży je się w poprawnej kolejności, tzn. [2] będzie pasować jedynie do [1], tak jak w kawałkach układanki. Dzieci odkryją kolejność liczb, gdy dopasują do siebie kawałki tworzące dżdżownicę

4. Wycieczka na ryby

Czego uczysz: Nazw liczb, wzajemnej odpowiedniości

Materiały potrzebne do nauki: Patyk, który ma służyć jako wędka, ryby wycięte w kartonu, duże spinacze do papieru, mały magnes, sznurek

Przebieg: Wytnij 9 ryb z kartonu, ponumeruj je od 1 do 9 umieszczając odpowiednią liczbę kropek na każdej rybie. Przypnij do nosa każdej ryby duży spinacz. Przywiąż jeden koniec sznurka do wędki, a drugi do magnesu. Pozwól dziecku „łowić”. Dziecko powinno rozpoznać liczbę na rybie, odczytując liczbę lub liczbę kropek.

5. Liczenie – liczby kardynalne

Czego uczysz: Liczb kardynalnych

Materiały potrzebne do nauki: Pojemnik na jajka, 10 plastikowych otwieranych jajek tego samego koloru. Jedno duże, wewnątrz puste, otwierane plastikowe jajko, przedmioty wygodne do liczenia tak jak guziki, kamyki itp.

Przebieg: Oznacz jajka od 1 do 10 za pomocą niezmywalnego mazaka. Umieszczaj różną liczbę jajek w pojemniku, w zależności od możliwości dziecka. Przedmioty do liczenia ułóż w dużym jajku, tak aby były widoczne. Zachęć dziecko, by ułożyło odpowiednią liczbę przedmiotów w przeznaczonym do tego jajku. Gdy dziecko dobrze już sobie z tym radzi, dodaj inne liczby i pomieszaj jajka. W podobny sposób można uczyć dodawania i odejmowania.

6. Porządkowanie liczb

Czego uczysz: Porządkowania liczb rosnąco, od lewej strony do prawej

Materiały potrzebne do nauki: Ramiączko, pięć kawałków papieru ponumerowanych od 1 do 5, zielone kółko wycięte z tektury, klamerki

Przebieg: Zawieś ramiączko na klamce. Przyklej zielone kółko z lewej strony ramiączka, a następnie przyklej kartki z numerami w kolejności od 1 do 5 (tak jak na rysunku). Zachęć dziecko, by przypinało do kartek taką liczbę klamerek, jaka odpowiada cyfrom na kartkach.

Poniżej obejrzyjcie matematyczne zabawy i postarajcie się liczyc razem z rodzicami




Karty pracy 




Miłej zabawy!




wtorek, 5 maja 2020

Od ziarenka do bochenka - skąd się bierze chleb?


Wysłuchajcie wiersza Bogusława Szut ,,Pieczywo”.
Skąd, na stole, smaczny chlebek?
Rolnik sieje ziarno w glebę .
(Gleba to jest ziemia czarna, w której rośnie zboże z ziarna).
Kiedy zboże jest dojrzałe, rolnik kosi je z zapałem,
potem młóci, w swych maszynach i wywozi plon do młyna.
Młynarz, w młynie, ziarno miele, białej mąki robi wiele.
Z mąką trafia do piekarza, który ciasto, z niej wytwarza.
Z ciasta robi: chleb, rogale...W piecu piecze je wytrwale.
Jest pieczywo! ślinka leci. Więc, smacznego , drogie dzieci !


Odpowiedzcie na pytania:
  • O czym jest ten wiersz ?
  • Kto pracuje wytrwale by mógł powstać chleb?
  • Co robi rolnik?

  • Gdzie pracuje piekarz?
  • Co on wypieka?




    Posłuchajcie historyjki dotyczącej powstawania chleba - od ziarnka do bochenka.



    „Od ziarenka do bochenka”
    Omówienie etapów powstawania chleba oraz pracy ludzi różnych zawodów zaangażowanych w wypiek chleba.


    SIEW




    WZROST ZBÓŻ



    ŻNIWA



    PRODUKCJA MĄKI Z ZIAREN



    PIECZENIE CHLEBA Z MĄKI



     SPRZEDAŻ CHLEBA W PIEKARNIACH 




    Podsumujmy wiadomości:
    obejrzyjcie animację przedstawiającą etapy powstawania chleba:



    A może wy podejmiecie się wypieku chleba w domu? 

    Jeśli podejmiecie się zadania nie zapomnijcie wysłać zdjęć na adres: przedszkolaki.pm10@gmail.com


    Ja piekę z tego przepisu PRZEPIS NA CHLEB 
    - chleb wychodzi pyszny! SMACZNEGO!


    Pieczywo z masy solnej

    Witajcie !
    Dzisiejsze zabawy zaczynamy od ćwiczeń oddechowych

    1. Ćwiczenia oddechowe Gorące bułeczki. Dzieci biegają. Na dźwięk tamburyna
    stają i pokazują ruchem rąk gorącą bułeczkę – obiema dłońmi zataczają półkola,
    rysując w powietrzu bułeczkę, a następnie zbliżają ją do ust i dmuchają na nią, aby
    szybciej wystygła. Ćwiczenia powtarzamy.

    2. Ćwiczenia logopedyczne. Rodzic demonstruje ćwiczenia i pilnuje dokładne
    wykonanie przez dzieci. Spacer – język idzie na spacer do piekarni; Schodki – język
    wchodzi po schodkach; Kanapeczka – język zjada kanapkę; Konik – po posiłku, język
    jedzie na wycieczkę.

    3.  Rozmowa na temat piekarni i piekarza (zdjęcia lub obrazki przedstawiające piekarza
    w pracy). Rodzic zadaje pytania:
    - Co to jest piekarnia?
    - Co robi piekarz?



    • Zabawa dźwiękonaśladowcza Mali piekarze. Dzieci na dywanie i naśladują czynności wykonywane przez rodzica.
    Stawiamy przed sobą misę.
    Wsypujemy do niej mąkę.
    Dolewamy wodę i zakwas.
    Solimy, dodajemy ziarenka.
    Mieszamy mikserem.
    Wkładamy ciasto do foremek.
    Wstawiamy do piekarnika.
    Ciasto rośnie.
    Otwieramy piekarnik, aby wyjąć chleb.
    Chleb jest gorący.
    Kiedy wystygnie, zjadamy kromkę chleba.

    • Praca plastyczna – lepienie pieczywa z masy solnej.


    Materiały:
     1 szklanka mąki,
     1 szklanka soli,
    pół szklanki wody.

    Wykonanie:
    Wszystkie składniki dokładnie mieszamy. Po uformowaniu wkładamy do piekarnika i suszymy w 100 stopniach aż masa stwardnieje. Malujemy farbkami.

    Poniżej zamieszczam link . Możecie zobaczyć jak inni robią pieczywo z masy solnej
    https://www.youtube.com/watch?v=yYPRxeRfQoM

    Miłej zabawy !





    poniedziałek, 4 maja 2020

    Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu

    Witajcie!

    Dziś przedstawię Wam kilka propozycji zabaw ruchowych do wykorzystania na świeżym powietrzu.

     Hula-hop 
    フラフープをする男の子 イラスト素材 [ 3919959 ] - フォトライブ ...


    Można się nim bawić na wiele sposobów! Nie tylko przez kręcenie tułowiem. Dla dzieci mniej więcej do 130 cm wzrostu wystarczy koło o średnicy 60 cm. Hula-hop można turlać do siebie (najlepiej do tej zabawy przydadzą się dwa koła, po jednym dla każdego – turlamy jednocześnie), rzucać pionowo, można rozłożyć je na ziemi i rzucać do środka różnymi przedmiotami jak do celu. A może zorganizujecie zawody kto dalej rzuci hula-hop, rozhuśtując je najpierw na ręku? Dla kolegów i koleżanek dziecka warto mieć w domu kilka hula-hop, koszt jest bardzo niewielki, po kilka złotych za sztukę. Zabawa jest świetna, spróbujcie!


    Latawiec 
    Latawiec Happy Eddy JOKER - Sklep z latawcami


    Właściciel fajnego latawca, w dodatku umiejący go puszczać po niebie, z pewnością zgromadzi wokół siebie grupkę dzieci z otwartymi z podziwu buziami. Nie jest to droga zabawka, gdyż w zasadzie każdy latawiec lata, wystarczy go tylko umiejętnie puszczać. Może trudno będzie wprawić go w ruch między ciasnymi blokami, ale przeważnie w naszym zasięgu znajdziemy boisko czy trawniki w parku. Pamiętajcie o podstawowej zasadzie: do startu latawca potrzebne będą dwie osoby. Jedna trzyma latawiec dziobem do góry, prostopadle do ziemi, linkami od siebie, stojąc przodem do wiatru, a druga rozwija linki i staje tyłem do wiatru. Teraz wystarczy zgranie ruchów i startujecie!



    Tablica z koszem do koszykówki lub przenośna bramka do piłki nożnej


    KOSZYKÓWKA DLA DZIECI KOSZ I ZESTAW DO KOSZYKÓWKI - 8078515823 ...Bramka do piłki nożnej netto 2 in 1 Pop Up dla dzieci bramka do ...


    Taką bramkę  lub kosz spokojnie da się używać w przydomowym ogródku.



    Chodzenie na szczudłach

     SZCZUDŁA potworki | Sen-Si

    Oczywiście nie na dużych drewnianych, ale zabawowych dziecięcych, w postaci np. kolorowych kubełków z linami do trzymania. Świetna zabawa na równowagę, a kubełków można używać do wielu innych zabaw!



    Badminton 

    Szkoła / szkółka sportowa dla dzieci Wrocław - oferta 2019/2020 ...

    W tę grę z powodzeniem zaczynają grać mniej więcej 6-letnie dzieci, oczywiście wszystko zależy od czasu spędzonego na ćwiczeniu. Dorośli często tracą cierpliwość, ucząc dzieci grać w badmingtona, gdyż na początku (a ten „początek” może długo trwać) trudno malcom w ogóle trafić rakietką w lotkę, nie mówiąc o odbiciu jej w konkretnym kierunku. Warto przetrwać ten etap, proponując dzieciom zabawy doskonalące technikę i celność, a będące wstępem do prawdziwej gry. Na przykład położyć na trawie hula-hop i kazać dzieciom z pewnej odległości odbijać lotkę tak, aby trafiła do wnętrza koła.



    Skakanka i guma do skakania 


    Są rzeczy, których się nie zapomina // Blog parentingowy i lifestylowy


    Nauka skakania na skakance wcale nie jest łatwa, na ogół udaje się 6-latkom. Wymaga koordynacji ruchów, dlatego jest doskonałym ćwiczeniem dla dzieci. Z kolei do gry w gumę najlepiej zaangażować co najmniej 2 dziewczynki (plus coś o co można zaczepić gumę z jednej strony), przypomnieć sobie z dzieciństwa w jakie gry się grało, a może wymyślicie nowe figury i zasady?



    Rzutki na rzepy


    Iso trade, gra zręcznościowa rzutki na rzepy, 7055 - Iso Trade ...


    Prosta, lekka gra, którą możecie zabrać ze sobą wszędzie. Tarcza z kolorowymi punktowanymi polami, do której rzucamy piłeczkami. Warto od razu zaopatrzyć się w dodatkowe piłki, gdyż łatwo się gubią. Dodatkowego smaczku doda wprowadzenie rywalizacji na punkty, a przy okazji zobaczycie jak szybko malcy nauczą się dodawać dziesiątkami.



    Rakietki z piankową piłeczką do odbijania 


    Plastikowe rakietki +piłeczki z pianki Warszawa Ursynów • OLX.pl



    Zabawa dla dzieci (raczej skierowana do najmłodszych), łatwiejsza do opanowania niż badminton, można jej używać na trawie, na plaży i na podwórku.



    Jojo lub zośka 
     FLASHYO Świecące jojo z nadrukiem (IT3854-04) - Gry, zabawki i ...

    Możesz je zabrać ze sobą wszędzie! Jojo zacząć bawić się mogą już 5-latki, ale „zośka” wymaga większej wprawy i koordynacji ruchów. Są to znane od pokoleń zabawki, ale dzięki uczestnikom ostatnich edycji telewizyjnego show „Mam Talent”, stają się na nowo popularne.


    Poniżej zobaczcie przykładowy filmik do wykorzystania

    https://www.youtube.com/watch?v=nEoyIPGSd4c


    Miłej zabawy !




    Poznajemy zawody - strażak!

    Dziś obchodzimy Międzynarodowy Dzień Strażaka!





    Rozwiążcie zagadki słowne:


    „Kto pracuje w hełmie, pnie się po drabinie,
    Kiedy syczy ogień i gdy woda płynie.”
    (strażak)

    „Jest czerwony niczym rak, ma przed sobą prosty szlak. 
    Bo gdy głośny sygnał daje, stają auta i tramwaje.” 
    (wóz strażacki)

    „Kto na to pytanie, prędko mi odpowie: 
    Co podczas pożaru, ma strażak na głowie?”
    (hełm)

    „Ma szczebelków bardzo dużo, wszystkie do wchodzenia służą.” 
    (drabina)

    „Nie smok żaden, nie ma pyska. Dymem zionie, iskry ciska.
    W lesie pożre krzaki, drzewa, popiół potem wiatr rozwiewa.” 
    (pożar)



    Wysłuchajcie krótkiego wiersza W. Broniewskiego „Pożar”:

    Gwałtu, rety! Dom się pali!
    Już strażacy przyjechali.
    Prędko wleźli po drabinie
    i stanęli przy kominie.
    Polewają sikawkami
    ogień, który jest pod nami.
    Dym i ogień bucha z dachu,
    ale strażak nie zna strachu,
    choć gorąco mu okropnie,
    wszedł na górę, już jest w oknie
    i ratuje dzieci z ognia,
    Tak strażacy robią co dnia.

    Odpowiedzcie na pytania: 
    • Co się paliło?
    • Co robili strażacy?
    • Kogo uratowali strażacy?
    • Czy strażacy są odważni?
    • Czy każdy może zostać strażakiem?


    Możecie także posłuchać opowiadania Czesława Janczarskiego 
    "Jak Wojtek został strażakiem"




    Czy strażacy zajmują się tylko i wyłącznie gaszeniem pożarów?

    Opowiedzcie na podstawie obrazków czym zajmują się strażacy.








    Czego potrzebuje strażak?

    Wskażcie przedmioty, których potrzebuje w swojej pracy strażak:


    Nazwijcie przedmioty przedstawione na ich obrazku. Podzielcie i policzcie ilość sylab w nazwach przedmiotów przedstawionych na obrazku, wskażcie głoskę w nagłosie i wygłosie, a jeśli potraficie podzielcie cały wyraz na głoski. 







    Przypomnijcie sobie numery alarmowe pod które dzwonimy, aby wezwać straż pożarną?



    Pamiętacie, co trzeba powiedzieć dzwoniąc do straży pożarnej, aby zgłosić zdarzenie?
    • jakie zdarzenie zgłaszamy,
    • dokładny adres zdarzenia,
    • swoje nazwisko i imię.



    KARTY PRACY

    1. Wybierzcie zakodowaną kolorowankę - z cyframi lub figurami geometrycznymi i ją pokolorujcie.


    2.  Pomóżcie strażakowi odnaleźć drogę do ognia:




    Henio oprócz zadań z bloga, chętnie lepi postacie z ciastoliny: